خداوند سبحان در آیه­ ی 28 سوره ی مبارکه ی نور اینگونه می­فرماید:

فان لم تجدوا فیها احدا" فلا تدخلوها حتی یؤذن لکم و ان قیل لکم ارجعوا فارجعوا هو ازکی لکم و الله بما تعملون علیم (28)

و اگر كسي را در آن نيافتيد، وارد نشويد تا به شما اجازه داده شود; و اگر گفته‏ شد: بازگرديد بازگرديد; اين براي شما پاكيزه‏ تر است; و خداوند به آن‌كه انجام مي‏ دهید آگاه است! (28)

در روایت اهل سنت و شیعه است که رسم پیامبر اکرم (ص) این بود که پشت درب خانه می­ ایستاد و می ­فرمود: «السلام علیکم یا اهل البیت». اگر اجازه_ی ورود می­دادند وارد می­شد و اگر جواب نمی­شنید بار دوم و سوم نیز تکرار می­ فرمود زیرا واقعاً ممکن است بار اوّل صدا به اهل خانه نرسد. اگر بازهم جواب نمی­ شنید مراجعت می­ کرد و می­ فرمود یا در خانه نیستند و یا آن­که میل ندارند ما وارد شویم. حضرت این دستور را درباره ­ی خانه­ ی فاطمه­ ی زهرا (س) نیز به کار می­ گرفت.

در این آیه می­فرماید: «و ان قیل لکم ارجعوا فارجعوا»؛ اگر صاحب خانه به شما گفت برگردید نمی­توانیم شما را بپذیریم، شما هم برگردید و ناراحت نشوید.

اعراب جاهلیت اجازه خواستن را ننگ می­شمردند کما اینکه الآن در جامعه­ ی ما نپذیرفتن کسی که می­خواهد وارد شود، هر چند به موجب عذری باشد اهانت به آن شخص تلقی می­ شود و این از نادانی ماست.

( یادداشت من: که امروزه ما خود را بری از جهالت می­ پنداریم و به خاطر جهالت عدّه ­ای نادان در یک سرزمین، عدّه ­ای دیگر را بی­گناه و تنها به موجب عرب بودن در هر سرزمین که باشند مورد سرزنش قرار می­ دهیم). اگر کسی به درب خانه­ ی کسی برود و صاحب خانه بگوید من الآن وقت ندارم شما را بپذیرم، به او برمی ­خورد و چه بسا قهر کند و هرجا بنشیند بگوید من رفتم به در منزل فلانی، مرا راه نداد. این هم یک نادانی و جهالت است. گاهی اوقات صاحب خانه کارهای لازمی دارد و برای اینکه شجاعت و صراحت ندارد می­ گوید بگویید فلانی در خانه نیست که شخص وارد غالباً این دروغ ­ها را می­ فهمد و ناراحت می­ شود. شخص وارد خلاف می­ کند که بدون تعیین وقت قبلی توقّع دارد او را بپذیرند.

ما باید برای جلوگیری از رنجش و دروغ، دستور قرآن را به کار گیریم؛ زیرا دست ه­ای از دروغ­ ها و غیبت­ ها از همین رفتار نادرست و توقّعات نابجا رایج می­شود. می­فرماید: «هو ازکی لکم» یعنی این روش که به شما یاد دادیم برای شما پاکیزه­ تر است. (زیرا گناهی در این میان صورت نمی گیرد.)


برگرفته از کتاب مسئله حجاب- علامه شهید مرتضی مطهری